Skip to content

Tre nyanser av revisionism

23 november, 2010

Jag tror att det finns tre olika former av revisionism, den negativ historiska, den positiv historiska och den personliga.

Den negativ historiska är den som de flesta tänker på när man säger att någon är en Revisionist. Förintelseförnekande är väl nästan en synonym till ordet revisionism och folk som David Irving är nog de man tänker på. Revisionen i detta fall gäller i de flesta fall att man antingen påstår att Shoah överhuvudtaget inte skedde (absurt) eller att fullt så många inte mördades. Den sistnämnda är lite mer klurig. Dels för att de råder en viss oenighet bland sunda (pk) historiker om hur många som faktiskt dog (Hillberg är förmodligen den som gjort den mest djuplodande studien och till och med han är inte säker), dels för att de ofta är bättre på att argumentera mot okunniga än de som helt förnekar Förintelsen. T.ex. har de rätt när de säger att sex miljoner judar inte gasades. Detta stämmer nämligen inte. Däremot gasades, sköts, svalts (osv. tråkigt nog) mellan fem och sex miljoner judar. Ser ni skillnaden?

Det bör väl även nämnas att kommunismen har sina egna nyttiga idioter. ”Mao visste inte”, ”Pol Pot hejdade en svältkatastrof ”, ”Stalin var inte så farlig som vi tror/räddade trots allt världen från nazismen”. Det jag inte begriper är varför dessa individer inte använder sig av samma grad av källkritik mot Förintelsen som det gör mot kommunismen brott. Det har säkert inget att göra med ideologiska bevekelsegrunder.

Den positiva historiska revisionismen är de som just reviderar sånt som inte stämmer och skapar ny förståelse för det förflutna. Ett bra exempel är Niall Fergussons The Pity of War som har som uttalade poäng att revidera tio missuppfattningar kring det första världskriget vilket han gör med bravur. Ett annat exempel är den smärre armé av historiker som bringat klarhet i medeltiden och påvisat att den inte var fullt så mörk som de flesta tänker sig.  I regel brukar dessa antingen konstatera att Myten om Mörkret i stort är en propagandaseger för renässansens tänkare som själva ville påvisa vilka framsteg de gjorde eller kontrastera medeltiden med det faktiska Mörker som var den tidigmoderna tiden.

Den personliga revisionen är någonting som vi alla är drabbade av. Alla (även du käre läsare) har en tendens att komma ihåg inte bara det som är bra utan även när vi själva gjorde bra. Sedan har vi dessutom en förkärlek för att förbättra vad vi gjorde eller inte gjorde. När vi gjorde dumt finns det alltid en anledning till det (”för din skull”, ”det var lika bra”, ”alla gör det”).  Men det är inte bara detta jag syftar till när jag skriver personlig revisionism. Jag tror att vi helt enkelt vill förbättra det förgångna och se oss själva i ett mer smickrande ljus, även när vi gjorde bra eller ingenting. Jag tror t.ex. att jag minns mig själv som en bättre soldat/pojkvän/vän/son/medborgare än jag egentligen var. Och detta gäller inte bara mig utan även mina nära och kära (fördelen med att inneha ett elefantminne). ”Gjorde jag?”, ”det gjorde jag väl inte”, ”det minns jag inte”, ”det kom jag på själv”, ”det förstod jag redan då”, ”det sa jag inte”. Dessa är meningar som jag tycker att jag hör och säger dagligen.

Varför då? På något plan borde man ju kunna se till sina handlingar, kategorisera dem som utförda och helt enkelt gå vidare med sitt liv. Men det är just i detta ”gå vidare” problemet uppstår. Jag tror vi alla ser på våra minnen genom ett filter av vilka vi är nu. För det är ju inte samma person som då. Vi präglas trotsallt hela tiden av nya upplevelser och gamla erfarenheter. Om jag tar mig själv de senaste fem åren är detta ett bra exempel. Mattis 19: Präglas av värnplikten och gymnasium. M20: Präglas av värnplikten och kärlek. M21: Präglas av uppsatsskrivande och insikten av begränsningen i de egna historiekunskaperna. M22: Präglas av resande i Asien, universitetslivet och oro. M23: Präglas av bitterhet och besvikelse. M24: präglas (så här långt) av rutiner och tillförsikt (trots allt).

För varje år som går präglas man av nya saker och blir en ny människa som förstår lika mycket eller lite om sig själv och sin omvärld. Detta tror jag leder till att man hela tiden justerar sina minnen efter vad man är nu och vad man känner nu och vem man är nu.

Det är förmodligen mänskligt men ändock märkligt. Men det är och andra sidan förklaringen till varför M24 har ytterst svårt att begripa hur M19 å ena sidan var kapabel att springa flera kilometer med 30 kilo stridsutrustning och samtidigt gräma sig över sina dåliga företagsekonomibetyg. Å andra sidan är det tur att M19 och M24 aldrig kommer att möta varandra. M24 skulle vara dryg och sedan få ett kok stryk av M19.

One Comment leave one →
  1. En allegorisk dito permalink
    12 januari, 2011 09:13

    Mmmmm kl 0803, kaffe i handen och läsnjutningen fortsätter.

    Om kollumismens brott: ”Det jag inte begriper är varför dessa individer inte använder sig av samma grad av källkritik mot Förintelsen som det gör mot kommunismen brott. Det har säkert inget att göra med ideologiska bevekelsegrunder.”
    Sedan 1980-tal har det alltmer börjat dyka upp en sjuinihelsikes massa litt. om kommunismens brott, för att inte tala om Levande Historias regeringssatsning med tema kommunismens brott.

    Jag uppskattade mycket årskategoriserandet sedan värnplikten och framåt, jag gör snabbt en liknande och hävdar om 6 månader att det var jag som kom på det.
    Alex 19: Präglas av värnplikten(stridspitteri, spartanism) och gymnasium(preussisk ordning). A20: Präglas av värnplikten, arbetslivet och kärlek. A21: Präglas av massiv depression i gråa Halmstad. A22: Livet vänder till det bättre, historia, Linköping och ett tjog med galna nyfunna vänner. A23: Präglas av arbetsliv, akademiskt törstande och äventyrslusta. A24: Äventyrslusta utomlands och nyupptagande av studier, livet vänder till det njutbara. A25: Uppsatsskrivande, ämnesprecisering. A börjar uppvisa klara bevis på skörleverne och vansinne. To be continued.

Kommentera

