Skip to content

Om Gud

3 december, 2010

 

Jag skulle gärna tro på gud. Det verkar så trevligt. Man har en hemlig kompis som man kan prata med när man känner sig nere, man har svar på de flesta av livets frågor (även om de förvisso inte är speciellt bra) och man kan alltid tänka att de som dött är på en bättre plats nu.

Det finns dock ett problem och det är ju förståss vem man skall tro på. Jag tror att de gamla nordborna och forna grekerna gjorde rätt när de gjorde sina gudar antromorfa. De grekiska tycks ju haft kättja, avundsjuka och småaktighet som sina yttersta drivkrafter. De fornnordiska är helt bedårande mänskliga. Det finns någon historia om att guden Heimdall var ute och gick en dag (!), var tvungen att söka skydd för natten (!!), fick husrum av lokalbefolkningen (!!!) och därefter bedrev otukt med hela hushållet (!!!!). Detta är en långt skörare och folkligare gud än gamle Jehova. Saken är nog den att grekerna och nordborna var medvetna om att deras gudar i grund och botten var ett gäng fulla babianer som inte hade så många andra ambitioner än att supa, intrigera, slåss och lägra hela den fysiska verkligheten. Detta ledde förståss till två saker: 1) roligare mytologier 2) avsaknaden av ett teodicéproblem. Sker en tsunami kan den asatroände alltid rycka på axlarna och tänka: ”gudarna är väl bakis”.

Vår gud däremot verkar vara schizofren. Inte nog med att han är en allvetande, allsmäktig och dessutom god varelse, han ändrar sina karaktärsdrag konstant. I gamla testamentet är han ju naturligtvis ”en hämndens gud” medan han i det nya skickar ut Jesus för att bättra på sin pr. Sedan verkar han drivas av lite olika saker beroende på var i världen man befinner sig. Den rysk-ortodoxa guden framstå ju lätt som någon form av dekadent grosshandlare, besatt av krimskrams, dyrbara tavlor och rökelser. Den katolske guden verkar lida av någon form av demens eller möjligtvis perversion. Han fördömer å ena sida å det strängaste användandet av preventivmedel i länder där AIDS förekommer i epidemisk form men tycks däremot förlåta det faktum att hans prästerskap enligt gammal god tradition tar sig vissa friheter med korgossarna. Märkligast är dock den protestantiske guden. Ty han kan ibland (i USA) vara en gammaltestamentlig, sträv karaktär som hotar med helvete, svavel och evig pina för minsta förseelse. I Sverige är han å andra sidan än kärleksfull mormorsgestallt som avskaffat helvetet sedan början av 2000-talet och verkar ha ganska vaga ambitioner, uppgifter och möjligheter. Kan han t.ex. skapa en tsunami eller låg den lilla incidenten utanför hans makt?

Eftersom jag inte tänker befatta mig med de två fåniga alternativen återstår då judendomen och islam. Judarnas gud är dels lite väl exklusiv i sin smak men också lite besynnerlig. Han lovade ju att judarna skulle vara det utvalda folket och efter en myckenhet av historiestuderande har jag kommit fram till att han nog menade ”utvalda att jävlas med”. Judarna borde bryta det där kontraktet. Den muslimske guden verkar vara något av en pajas. Massmord belönas eventuellt (det finns nämligen en risk att det där med jungfrurna är en felöversättning, det kan vara så att det egentligen skall stå ”russin” istället för ”jungfrur”, betänk alla självmordsbombares besvikelse när de möts av en skål med torkade vindruvor istället för evig skörlevnad) medan dålig konst bör straffas med döden.

Kvarstår då att förbli ateist. Det trodde jag att jag kunde vara i lugn och ro ända tills föreningen humanisterna kom in i bilden. De är alltså ateister som organiserat sig, tolkar de egna heliga skrifterna (Dawkins), har profeter (Dawkins/ Hitchens) och hyllar en vag men alltid närvarande makt (förnuftet).

Därav ska jag nu starta en egen religion. Jag själv är givetvis frälsaren och skall tillbes. Helig skrift blir Peter Englunds samlade produktion, istället för vin och oblat blir det öl och revbensspjäll och den enda regeln är: var snälla mot varandra.

6 kommentarer leave one →
  1. Mary permalink
    3 december, 2010 17:06

    Jag vill ansluta till din religion! (Så länge ölen för min del blir Lindemans Apple)

  2. stnc permalink
    4 december, 2010 00:39

    Skam och vanära Mary, som börjar tulla på religionens regler redan i ett såhär tidigt skede.
    Okänd idiot: även om jag roas av inlägget är din religionssyn föga oväntat en smula för raljerande och generaliserande för min smak (å andra sidan är inte gudsbegreppet som sådant det som intresserar mig mest). Jag instämmer dock i det bedårande i exempelvis fornnordiska gudars mänsklighet (du skulle kunna ta med hindusimen i resonemanget för att få med religion som lever idag), och i problemet med svenska kyrkan som blivit så slätstruken att ingen längre riktigt vet vad den står för; den skadar förvisso ingen men samtidigt har den antagligen tappat sin förmåga att hjälpa någon också.
    Läste förresten en oerhört intressant skönlitterär bok som förklarade guds schizofreni… eller snarare dukade den upp förklaringen men ratade den sedan genom ett urkast slut, varför jag bestämde mig för att avsky den. Grundtanken är iaf att Gud hade en hustru vid namn Ashima som tröttnade på hans tyranni, lämnade honom, föddes som människa och gradvis började utmana sin forne make några århundraden före Kristus. Här löste jag storyn: den kärleksfulla och nådefulla Ashima besegrar Jahve och ersätter honom som judarnas gud och det är henne Jesus sedan predikar. Författaren kvaddade dock slutet och lät Jahve förgöra alla upprorsmakare (förvisso karakteristiskt, men ändå). Funderade på att skriva till författaren och påpeka att det finns ett mycket bättre slut, men då hon hävdar att hela boken är en gudomlig uppenbarelse vore detta kanske en smula ofint.

    • 4 december, 2010 15:38

      Var inte arg på Mary, tänk Life of Brian.
      Ang. min syn på religion är jag väl medveten om att den är både begränsad och baserad på historiska fördomar.

      Ang. hinduismen finner jag den vara för alien för att orka beskriva.

      Ang. Svenska kyrkan: jag vet inte, det är nog den kyrka som står mig närmast för de är på sin höjd agnostiker. Det är så jag tror det blir när sekulariseringen i ett land har gått långt. Religionen finns kvar i form av riter och traditioner, men gud finns inte riktigt kvar i religionen. Samtidigt tror jag kyrkans hjälpande funktion fortfarande finns. När vi svenskar råkar ut för något nationellt trauma samlas många vid kyrkorna. Jag tänker att kyrkan då fungerar som samlingspunkt där folk gemensamt kan hjälpa varandra under ledning av psykolog-prästen.

      Låter som en kul bok.

  3. Mary permalink
    6 december, 2010 00:35

    Nä precis, bli inte arg på Mary! Regler är ju till för att brytas! Hur tror du annars alla dessa religioner har uppkommit in the first place? Hmmm?

    Någon person i urtidens minne tänkte, skit i dessa korkade regler, de suger! Låt oss skapa lite nya regler! Och visp så spikar någon upp några papper på en kyrkport och abrakadabra har protestantismen skapats!

    (och ja, här fullt medveten om att jag nu har gett mig i kast att diskutera religion med de två jag inte borde göra det med! Men jag tänker vara listig och ta till min charm ”är du arg på mig nu?”:) )

  4. En allegorisk dito permalink
    12 januari, 2011 08:34

    Men säg nu att jag skulle följa dig Oh store frälsare. Då behöver du en ställföreträdare. Jag inför bums Baroque musik som det självklara till det hela, vin skall flöda, mat skall serveras på silver och guldfat…och vara fetrik, rökelse skall brännas till den milda grad att slaget vid Lützen kommer se ut som en dagstur över Bottenviken en solig sommardag, vi skall ha guldförgyLlda tavlor med dig och mig…men främst mig på tillbedjarnas vägGar…OCH GULD, MASSOR AV GULD.

Trackbacks

  1. Word! | Kajsas tankar

Kommentera

