Skip to content

Fan, jävlars, helvetes, satans skit

2 mars, 2011

Jag har en vän som är duktig på matte. Han kanske kan förklara vad det är för märklig livets lag som säger att så fort man kan sluta oroa sig för x kommer från det blå givetvis y som man fan måste oroa sig för.

För den här terminen har så här långt varit skräp. Först var det problem för att min jävla skitinstitution inte ville skicka iväg mina betyg till jävla skit-csn så jag kunde få mina jävla skitpengar. En vecka efter att det blivit uppstyrt kom givetvis en ny glad nyhet som innebar att jag a) måste lägga om mina planer för de närmsta tre åren och b) insåg att jag måste läsa nationalekonomi i höst. Dessa irritationsmoment skulle även fixas samtidigt som jag har en d-uppsats att missköta.

Jag vill inte ha det så. Jag vill ha det enkelt för mig så att jag kan fokusera på min uppsats och mina vänner, inte en massa brus runt omkring som man går och får magsår över för att det måste fixas men eftersom det inte är akut skjuter man det framför sig och magsåret bara växer.

Men allt det där var uppstyrt. Tills igår morse det vill säga.

Ty du förstår, käre läsare, jag hade en gång i tiden en dator. Den var så gammal att den mer eller mindre gick på ångkraft, man var tvungen att lägga in små kolbriketter i processorn för att få den att gå igång. Men jag tyckte om den. Den var som en gammal småsenil släkting. När man satte igång den var man först tvungen att stänga ner alla fönster och program som automatiskt kom upp. Sedan fick man låta datorn vila en stund (ungefär tio minuter). Efter det kunde man använda internet men inget mer komplicerat och då fanns det fortfarande en risk att skärmen frös- det brukade ta en halvtimme innan man kunde få igång ett spel eller en film utan att den kraschade. När man bad datorn att göra någonting hörde man bokstavligen hur den gnisslade, grubblade och rasslade, allt medan jag satt och muttrade ”det här fixar du gumman”. Men den höll ändå ihop i flera år. Faktum är att när den väl föll på sin post likt en av de stolta helenerna vid Thermopylae var det på grund av ett åsknedslag och inte på något inre systemfel.

Så en ny dator ärvdes av godhjärtade föräldrar. Denna fungerade hjälpligt men blev lite väl varm lite väl snabbt vilket gjorde mig lite väl orolig. Igår morse när jag satte igång datorskrället möttes jag av en blå skärm täckt av vit text. Texten informerade mig hjälpsamt om att ett ”fatalt systemfel” hade uppstått varpå en ”minnesdumpning” skedde och datorhelvetet startade om för att upprepa samma procedur. Som det ser ut måste jag göra en omformatering eller köpa en ny dator. Det sistnämnda måste bero på att det äntligen uppstått en försiktig ballans och tillväxt i min hemekonomi.

Detta är alltså andra gången på ett halvår som en dator går sönder för mig.

Jag har alltid tänkt mig att den diktatur jag skall upprätta när jag väl får ändan ur vagnen ändå skulle vara något av en upplyst despoti. Jag tänkte att det skulle vara de vänner som jag ger olika ministerposter som skulle vara orsakerna till att regimen blir totalitär. Miljöministern skulle lagstifta mot köttätande och bilar, kulturministern skulle upprätta interneringsläger för alla med dålig musiksmak. Hälsoministern skulle förbjuda alkohol, propagandaministern skulle slänga upp statyer av sig själv överallt och vad ministrarna för intern säkerhet och externt anfall kommer hålla på med vill vi nog inte veta. Livsmedelsministern skulle i och för sig försöka se till att alla kommer överens.

Men nu har min framtidsvision förändrats. Den upplyste despoten är utbytt mot den brutale diktatorn. Mitt rikes fiendegrupp kommer vara datorn och alla som någonsin jobbat med dessa ogudaktiga tingestar. Alla som någonsin jobbat med att utveckla datorer skall , alla som jobbat med ”IT” skall pryglas, alla som pluggat ”IT” skall ställas i skampåle och alla som en funderat på att plugga ”IT” skall bötfällas. Krig skall förklaras mot både Microsoft och Apple, kan jänkarna förklara krig mot begrepp såsom terrorism och droger kan jag minsann skicka iväg krigsförklaringar till företagens huvudkontor. Allt som FN och Europakonventionen påstår är ett brott mot mänskligheten/ krigets lagar skall utföras mot de som tillverkar datorer. Det sista anfallet mot Bill Gates palats (Barad dûr) skall inledas med fosgengas och avslutas med vit fosfor. Krigshandlingarna skall firas med ett datorbål som kan synas från månen.

För att sammanfatta: Fan ta datorer, fan ta stress och fan ta den här vårterminen.

One Comment leave one →
  1. Isungen permalink
    5 mars, 2011 18:34

    ”kulturministern skulle upprätta interneringsläger för alla med dålig musiksmak.”
    Oh yes!

    (snart löser sig allt för dig. jag håller tummarna)

Kommentera

