Skip to content

Små saker gör stor skillnad.

16 mars, 2011

(Alt. titel: en bra och en dålig dag).

En Dålig Dag: Börjar med att jag kommer upp lite för sent, gärna en aning bakfull och framförallt inte det minsta utvilad. Istället för att gå upp ligger jag och marineras av ångest över att jag inte kommer upp. Sedan när jag ska göra kaffe saknas det kaffefilter. Då kaffe utgör 50% av mitt näringsintag är det vitalt att dessa finns. Detta leder till att jag kommer till insikt gällande vilket skitväder det är ute (järngrå skyar, snålblåst och duggregn). Huttrande går jag till och från bensinmacken och fortsätter göra frukost. Nu inser jag att brödet är mögligt eller slut. Kaffet som jag får i mig gör mig inte pigg utan bara stissig. På den dåliga dagen fungerar i allmänhet inget av mina centralstimulerande utan jag förblir dåsig och lite lätt illamående. När jag försöker bajsa händer inget tillfredsställande.

En Bra Dag: Kommer jag upp i god tid. Helt och hållet utvilad och glad. Jag gör armhävningar och går frustande som en glad häst ut i köket. Där intas en brakfrukost som jag mumsar i mig jämte kaffe som faktiskt smakar gott samt framförallt bidrar till mitt goda humör och min smittsamma pigghet. När jag tittar ut genom fönster är det en strålande vacker vårdag med molnlösa, klarblå skyar. Den första snusen tar som en hästspark i huvudet (positivt) och tar även udden av de rikliga mängder koffein jag förtärt. När det obligatoriska toabesöket sker utförs detta med en god bok samt resulterar i riklig avföring.

En Dålig Dag: Ledan över att behöva plugga är påtaglig. Jag vill inte, vill inte, vill inte. Jag sitter och glor och tänker på annat, kommer inte igång eller (än värre) skjuter på det hela någon timme. När jag väl masar mig till någon dator eller bok kommer jag ingen vart. Jag kommer till insikt med att det jag håller på med i allmänhet inte bidrar till min uppsats och i synnerhet inte till mänskligheten. Den information som jag lyckas få tag på går knappast att använda i uppsatsarbetet vilket givetvis får mig att komma till insikt att jag inte kommer klara den här terminen, sedan inte få något csn nästa termin, därmed ingen möjlighet att studera NEK, därmed inget jobb och absolut ingen doktorsgrad. En korvlåda kommer vara min boning om fem år och om tio kommer knarkande och alkoholmissbruk leda till en snöplig och omärkt förtida död. Lunchen består av havregrynsgröt.

En Bra Dag: När jag kommer ut ur badrummet grips jag över entusiasm över att jag får plugga och dessutom får pengar för att jag gör just det. Med glädje sätter jag mig i min favoritfåtölj och ägnar mig åt mina studier. Efter en liten stund inser jag att det jag håller på med sannolikt kommer att vända världen i en riktning som bara kan beskrivas som ”bättre”. Någon kommer få instifta ett nobelpris i historia när jag är färdig med min uppsats. All information som insups likt ett gott vin under den bra dagens gång är poignant och vital för mitt arbetande. Sannolikt kommer detta leda till en doktorandtjänst mer eller mindre när jag lämnar in mitt senaste alster. När jag sedan filar på mina memoarer om 50 år kommer jag se tillbaks på den här dagen som Den Stora Vändpunkten. Lunchen består av gårdagens middag.

En Dålig Dag: När klockan börjar närma sig tre har jag fortfarande inte gjort eller uträttat någonting. Trots detta måste jag avbryta studierna för att gå och handla. På grund av håg/orkeslöshet tar jag mig till Netto snarare än det mer pålitliga Willys. Detta visar sig vara ett misstag när jag väl är där då Netto sin vana trogen saknar sådana lyxartiklar som lök och potatis men däremot säljer sådana allmängiltig varor som våtdräkter (sant). Bussen hem är givetvis överfull vilket leder till att jag får stå med en mycket tung ryggsäck hela vägen hem. Väl hemma är hållplatsen en sjö av smältvatten och hundbajs som båda läcker in i mina kängor den sekund jag går av. Middagen jag lyckas svänga ihop är fantasilös, torr och fri från allt vad smak heter. Kanske köttbullar med makaroner.

En Bra Dag: Klockan tre är jag färdig med de för dagen uppsatta målen. Jag inser att jag är fri från arbete och därmed kan göra vad jag vill. Sålunda förflyter eftermiddagen med tv-spelande samtidigt som jag lyssnar på Nordegren i P1 samt Studio 1. Lagom vid femsnåret börjar det kurra i magen varpå jag gör någon maträtt som förvisso tar lite längre tid men helt klart är värd mödan. Ty under eftermiddagen har jag marinerat kycklingfiléer i soja, honung och vitlök. Detta steks nu tillsammans med squash, paprika och lök som sedan hälls i en gryta fylld med spaghetti och ost.

En Dålig Dag: Kvällen förflyter i tristess, ångest och ensamhet. Den jag bor med kommer hem trött och irriterad och vill därmed vara ifred. Jag orkar inte företa mig någonting och vill egentligen bara gå och lägga mig. De telefonsamtal jag får involverar bara förmaningar och telefonundersökningar (”vad äter ert hushåll för ost?”), de sms jag skickar ut likt flaskposter ifrån en öde ö besvaras antingen med oförskämdheter eller inte alls. När jag väl kommer i säng kan jag inte sova ty jag hör bara ljudet av köksklockan som tickar på ett väldigt menande sätt.

En Bra Dag: Efter maten börjar jag göra mig redo för att aktivera mig. Den jag bor med kommer hem från något partimöte och är därav glad som en lärka. Resten av kvällen förflyter tillsammans med roliga och intressanta människor som jag tycker om. Glatt samspråk om stort och smått förgyller aftonen och likaså gör en eller två öl. När jag kommer i säng somnar jag som en stock och ångrar ingenting.

Och för att bevisa att jag inte är manodepressiv; idag har det varit en neutral dag.

3 kommentarer leave one →
  1. 16 mars, 2011 22:20

    Ah. Den sista meningen dementerade min tänkta kommentar. Nåväl, självinsikt har du i alla fall. Varje ny morgon med dig måste vara lite som varje ny arbetsdag för en börsmäklare.

  2. Erik permalink
    17 mars, 2011 20:42

    Din mamma är en börsmäklare och förresten äger jag din bostad!

Kommentera

