Skip to content

Om min egen ignorans

18 april, 2011

(Eftersom den här bloggen i regel handlar om vad jag vet kändes det rimligt att skriva något om de många saker som jag inte vet eller förstår).

Jag satt och läste Lissabonfördraget i godan ro. När jag tittade ut genom fönstret undrade jag varför jag satt och tjurade här inne när det var så påtagligt mycket vår ute. Jag undrade hur det kommer sig att man inser hur hemskt det är med de långa vintrarna först när det börjar göra ont av glädje över att det är vår. Och jag ska till Berlin om några dagar och det innebär ju ännu mer vår vilket alltså är ännu bättre. Eller ja, Berlin kan vara ganska deprimerande också. Det finns ju knappt en kvadratmeter av staden där det inte är något minnesmärke över någon dissident eller jude som blev mördad under nazitiden.

Och då undrade jag: vad är judar för någonting egentligen? Inte så att jag tror att de är någon form av troll utan mer vad som är deras ”grej” så att säga. Ibland säger man ju att de är en religion och ibland en etnicitet och ibland båda. Och hur var det då med Kazarerna som konverterade till judendomen? Var de judar eller var de någonting annat? Och hur utövar de sin religion? Jag har förstått att de inte riktigt ber om saker utan snarare tackar för det de får av ganska sträv gudom. Men vad gör de mer? Vad är egentligen lövhyddefesten?

Och då undrade jag: varifrån kommer den moderna antisemitismen egentligen? Förr i tiden var det ju en massa spattiga bönder som ogillade att judarna tydligen dräpt Jesus (men det torde ju i sin tur varit en bra sak då hans offer krävdes för att frälsa världen). Men nu. På internet hittar man alla möjliga virriga konspirationer om att det är judarna som styr världen. De måste vara ganska dåliga på detta. Det finns mig veterligen en stat som har en judisk majoritet i sin lagstiftande församling och det är Israel. Därtill kan de inte varit så duktiga på det där med att styra världen via globala konspirationer då de blivit förföljda och mördade i tusentals år.

Och då undrade jag: hur kommer det sig att moderna antisemiter så ofta är på vänsterkanten? Om man går in på ”Kommunisternas Blogg” kretsar kommentarerna på inläggen gärna kring att allt på något sätt är judarnas fel. Och hur tusan kan man vara så oallmänbildad som skribenterna på just den bloggen? Det de skriver om internationella relationer är en blandning av missförstånd, lögner, kappvändningar och ignorans kryddat med ett dåligt grepp om det svenska språket. Och hur katten kan man vara kommunist nuförtiden? Vi prövade ju det ganska nyligen och det gick ju inte så bra. Inte minst vad beträffar innovationer som faktiskt hjälpte människor.

Och då undrade jag: Något som vi kapitalister däremot varit bra på är just uppfinningar. Men vilka är alla dessa uppfinnare? Vem uppfann till exempel den pannkaks-inlindade korven? Eller Baconnaise? Vi har det alltså så bra i väst att vi kommer för oss att uppfinna ett pålägg som är en blandning av bacon och majonnäs?  Hur uppfattas detta av Starvin’ Marvin i Centralafrikanska Republiken?

Och då undrade jag: Varför sitter jag och gnäller när jag nu inte är Starvin’ Marvin? Och å andra sidan varför får jag inte gnälla bara för att jag är västerlänning?

Och då undrade jag: Framstår det inte som sannolikt att Ring P1 är en del av socialdemokraternas aktionsplan för när Sverige lider av en för stor befolkning? Dvs. att när de måste ta itu med sitt stora depopulationsprojekt så kommer de bara att utgå från de (topphemliga) listor de förmodligen har över alla som ringt till P1?

Och då undrade jag: Detta att allt jag tänker på alltid kretsar kring död och folkmord kanske är ett varningstecken? Jag kanske skulle bli en ganska bra fascist? Men jag har ju inget emot varken judar eller frihet, borde inte det ligga mig i fatet om jag ska bli en svartskjorta?

Och då undrade jag: Hur tänker egentligen kulturrelativister? Hur kommer det sig att ”det är vår/deras kultur” anses som ett fullgott argument? Gäller detta argument även för fascister? En del av den kazakstanska och tjetjenska kulturerna är ju för guds skull kvinnorov. Om man tycker att alla kulturella yttringar är lika bra får man gärna förklara hur det kan anses som rimligt att äktenskap kan ingås genom att karlar rider in i någon avkrok till by, plockar upp en jänta, slänger henne på hästryggen och försvinner iväg i vildmarken.

Och då undrade jag: om jag inte borde bättra på min solbränna? Det kanske vore bra att sätta sig på balkongen i solen och få lite D-vitamintillskott.

Och då undrade jag: om det inte vore trevligt om jag kunde ligga på den där balkongen med huvudet i någon annans knä? Om det inte vore trevligt med någon som strök en över håret? Varför har jag inte en sådan? Varför har jag ingen som jag kan dricka Sangria i parken med? Eller rom i regnet? Eller saft i solskenet? Varför blir det alltid Vinter Över Ån istället för Stairway to Heaven? Don’t you want somebody to love?

Och då undrade jag: om det inte är lite skitsamma. För ute är det vår.

5 kommentarer leave one →
  1. Isungen permalink
    18 april, 2011 22:29

    Lysande text. Avslutet var perfecto. Tackar.

  2. En allegorisk dito permalink
    25 april, 2011 17:11

    ”Det var förbanne mig det finaste jag läst sedan jag kofirmerades”
    Din på torsdag vinjästa vän.

  3. 2 maj, 2011 21:48

    Om min egen minnesförmåga: den är förkastlig. Mycket bra inlägg, tyckte jag även första gången jag läste det.

Kommentera

