Skip to content

Om Rasism, Klippning och ”chundar”

2 maj, 2011

(Alternativ titel: ”De är inte kloka de där utlänningarna”)

Rasism är ej någonting som bara vi svenskar kan lida av, det har jag två ganska bra exempel på som här kommer i transkriberad form.

Av olika skäl går jag en kurs med internationella studenter. Det är lite annorlunda. Tanken är att man ska få nya influenser och ett annorlunda sätt att se världen. Annorlunda var ordet.För några veckor sedan hade vi ett seminarium där vi skulle identifiera och gradera ”threats” inom internationella relationer. Jag hamnade med en rumänska, en engelsman och två indier (den ene var hindu, den andre muslim kom det att visa sig). Eftersom jag har en tendens att göra det tog jag raskt kommandot över vår lilla grupp och då gick det så här.

Okänd Idiot (OI): ”Nå, vilka är hoten i den moderna världen.”

Hindun (H): ”Muslimerna.”

OI: ”…?”

Därefter följde en ettrig diskussion mellan de två indierna på väldigt upprörd och väldigt indisk engelska. Efter ett tag fick undertecknad nog.

OI: ”Käften! Vi kan fan inte säga muslimerna på ett högre seminarium i statsvetenskap!”

H: ”Men de…”

OI:Nej!”

Medan jag satt och kokade räckte rumänskan upp handen.

OI: ”Ja, vad är hoten i världen.”

Rumänskan (R): ”Judarna.”

OI: ”Judarna?”

R: ”Judarna!”

OI: ”Är du galen?”

R: ”Nej men vaddå? Det styr ju världen och…”

Engelsmannen (E): ”Är du helt sjuk i huvudet, vi kan väl inte säga judarna det är fan antisemitism.”

R: ”Det är inte antisemitism, det är fakta.”

OI: ”Vi kommer inte säga judarna.”

Här vände jag mig till engelsmannen som verkade vara lite vettigare en resten av gruppen.

OI: ”OK, vad är ditt svar?”

E: ”Staten.”

Här någonstans svartnade det för mina ögon och när jag väl vaknade upp var jag hemma, hade blodig päls i munnen och min grannes katt saknades.

Ett annat bra exempel är när jag klipper mig. Det sker inte så ofta men så gammal är jag att jag hunnit lära mig att man ska gå till invandrare för att få jobbet snabbt och billigt gjort. Den som klipper mig i Södertäljetrakten är en väldigt trevlig syrian. Han inledde den förra sessionen med följande kommentar:

Den Syrianske Frisören (DSF): ”Vem fan klippte dig förra gången grabben?”

OI: ”Eh, det är en kille i Linköping. Blev det dåligt?”

DSF: ”Ja. Fy fan grabben.”

OI: ”Han brukar påstå att han klipper snabbast i Sverige, på sju minuter.”

DSF: ”Jo jag kan fan tro det grabben.”

Han klippte vidare en stund under sur tystnad.

DSF: ”Var kommer han ifrån, grabben?”

OI: ”Vem?”

DSF: ”Idioten i Linköping, grabben.”

OI: ”Eh, jag vet inte. Libanon tror jag.”

DSF: ”Jävla libaneser alltså. Du, hälsa honom att han suger på att klippa. Han borde bli av med sin legitimation.”

Givetvis vidarebefordrade jag detta budskap till min Linköpingsfrisör nästa gång jag skulle klippa mig.

Den inte fullt så trevlige linköpingsfrisören (DIFSLF): ”VA?! Var fan kommer han ifrån?!”

OI: ”Han är syrian så vad jag vet har han inget land.”

DIFSLF: ”Syrianer! Ah, fy fan grabben! De har inget land, ingen kultur, inget språk, ingenting! De är Chundar!”

OI: ”Vad för slag?”

DIFSLF: ”Ja, chundar. Voff voff.”

OI: ”Jaha. Men de har ju…”

DIFSLF: ”De har inte ett skit! De är fan värre än perserna! Se på arabvärlden, där gör de revolt! I Iran, inte.”

OI: ”Fast vadå, iranierna demonstrerar ju typ varje sommar mot sin regim.”

DIFSLF: ”Nej, det gör de inte. De tycker om diktatur. De är också chundar.

OI: ”Jaha, ja vi får väl se hur det blir med Egypten och så nu.”

DIFSLF: ”Egyptierna är nekrofiler.”

OI: ”Va?!”

DIFSLF: ”Varför tror du annars de sparade på mumierna? De har hjälpt israel mot palestinierna. De är chundar! Sadat var en jävla CHUND!”

OI: ”Men det var väl bra att han mäklade fred med israelerna.”

DIFSLF: ”DU, israelerna fick äta BAJS i Libanon!”

OI: ”Ja, alltså om man ser till förlustförhållandet 2006…”

DIFSLF: ”2008 kom de inte hundra meter i Palestina! De fick äta BAJS då också!”

OI: ”Men då gick det gick ju ändå bättre då än 06…”

DIFSLF: ”Iran ska bara spränga bort dem! De är… judar.”

OI: ”Inte hundar?”

DIFSLF: ”Du vet, du i egenskap av jude…”

OI: ”Jag är inte jude.”

DIFSLF: ”DU i egenskap av jude kan i Israel…osv etc.”

Vad är slutsatsen av allt detta? Jo; rasism är ett internationellt fenomen.

7 kommentarer leave one →
  1. kajsatankar permalink
    2 maj, 2011 22:19

    Det här inlägget var till och med BÄTTRE än när jag hörde storyn första gången – du lyckades!

  2. Mary permalink
    2 maj, 2011 22:51

    flämt, hahahaa! flabb, fy sjutton vad klockrent! vill önska mer av denna typ av inlägg. Kan du inte gå till en barberare nästa gång?

    • Johan G permalink
      2 maj, 2011 23:08

      Men barberarens shavette mot sin bara hals måste man bara provocera barberaren lite… Det är att ha is i magen 😀

      • 2 maj, 2011 23:11

        Det krävs Balls för att provocera någon som har slipat stål i närheten av ens huvud.

    • 2 maj, 2011 23:10

      Tackar båda och bugar :D. Nej Mary: nästa inlägg blir om ”kvinnor, kvinnlighet och det starkare könet”. Tror det kanske kan uppskattas. Problemet är att jag inte kan utgå från mig själv i det fallet så vi får se hur det bli.

  3. Libertarianen permalink
    3 maj, 2011 21:27

    alltså… jag ser fram emot att träffas imorgon och prata mer om det här hahaha

  4. Isungen permalink
    17 maj, 2011 21:04

    Löjligt kul!

Kommentera

