Skip to content

Sommarinfo – 4 punkter

10 juni, 2011

1. Kära läsare. Den här bloggen lider lite av att det är sommar. Saken är jag jobbar udda veckor vilket leder till att impulsen att faktiskt skriva inte riktigt infinner sig när jag väl kommer hem. På jämna veckor är jag förvisso ledig, dock har jag en viss ambition att umgås med mina vänner då vilket föranleder att jag kanske inte skriver så mycket då heller.

Med andra ord kommer det eventuellt skrivas under sommaren men sannolikt inte lika frekvent. Vi får se.

2. En lärdom som kan dras av sommaren har redan intagits. Denna är att man aldrig ska försöka ta sig från Linköping till Södertälje medelst tåg när ungdomar tar studenten. Studentjävlarna har nämligen mage att helt strypa kollektivtrafiken med sina satans studentflak. Att Ta Studenten är f.ö. en tradition som börjar framstå som helt och fullkomligt redundant. Ty försvarliga delar av de vitklädda snorungar som stod på diverse flak, omåttligt berusade på mellanöl och en förfelad känsla av frihet, borde istället för ”Fy Fan Vad Vi Är Bra” sjunga ”Tretton IG På Dödmanskista, Hej Och Hå Och En Flaska Med Rom”.

3. I allt detta gammelmansgnäll framstår det som rimligt att komma till huvudsyftet med detta inlägg. Jag fyller nämligen 25 ganska snart. Det är som bekant en ålder som jag ser mer som ett hot än ett löfte. Min extremt höga ålder till trots har det likväl uppkommit förfrågningar om en önskelista. I och med detta uppstod helt plötsligt ett praktiskt användningsområde (hör och häpna) för denna blogg. Sålunda följer nu en önskelista. De av er som tänker ge mig någonting bör följa den slaviskt, de av er som läser detta men av outgrundliga skäl inte vill hylla mig med gåvor och lovord kan välja att skippa listan alternativt läsa den för att se min nördighet i full blom.

Spel (en kategori som en 25-åring inte borde ha på sin önskelista)

LA Noir (Har fått en förstasida på DN och SvD, torde sålunda vara lagom moget).

Böcker (Varning utfärdas här för egna initiativ, det finns en risk att jag redan äger/läst böcker som inte finns på denna lista)

Reformation Europe av Mark Greengrass

Bloodlands av Timothy Snyder (Kan tyckas att jag redan läst om ämnet men man måste ju hålla sig a jour)

The German Army at the Passchendale av Jack Sheldon eller They Called it Passchendale av Lyn MacDonald (båda ska vara bra, första är prioriterad men den andra en klassiker)

The Great War and Modern Memory av Paul Fussell (Superklassiker – prioriteras)

Last Valley av Martin Windrow (om Dien Bien Puh – känner att jag är jämförelsevis dålig på det först indokinesiska kriget).

Rivers of Gold: The Rise of The Spanish Empire av Hugh Tomas (jag har ju knorrat så länge om ibererna, dags att lära känna fienden).

The Longest War: The Iran-Iraq Military Conflict av Dilip Hiro (Prioriteras)

The Mediterranean and The Mediterranean World av Fernand Braudell (überklassiker)

They Fight Like Soldiers, They Die Like Children av Romeo Dallaire (om barnsoldater – kul)

Eastern Front 1914-1917 av Norman Stone (Högsta prioritering på denna)

Kläder (Hög grad av eget initiativ krävs i denna kategori)

Jag behöver ett par Jeans.

 Nota Bene att denna kategori främst är riktad mot den statistiskt försumbara delen av världens kvinnor som faktiskt tycker att jag är snygg. De otaliga män som uttalat sig positivt i frågan är söta men bör prioritera böcker.

Vuxna saker

Rakapparat

Skäggtrimmer

Pengar

4. Jag jobbar som guide på Vaxholms Kastell i sommar. Guidningarna handlar om krig, lidande och politik och framförs med ett mycket raljant tonfall. Lite grann som den här bloggen alltså. Om någon läsare har vägarna förbi rekommenderas ett besök.

Glad sommar.

No comments yet

Kommentera

