Skip to content

Sömn

21 november, 2011
tags:

Om det är något jag skulle vilja ha mer av i livet är det sömn. Det mesta annat (mat, pengar, studieskulder, neuroser, flickvänner, vänner, planer, drömmar, idéer, släktingar, minnen, böcker, etcetera) har jag precis lagom eller rent av för mycket av.  Men sömnen är fortfarande en bristvara i mitt liv.

I regel försöker jag sova åtta timmar per dygn men det är sällan så det blir. Orsakerna är lätta att identifiera.

Hälften av veckan sover jag hemma. Då kanske jag går och lägger mig 12 för att gå upp 8. Men väl i säng är det så förbålt svårt att slappna av. Jag kopplar nog min lägenhet lite väl mycket till att plugga eller betala räkningar, dvs tråkiga saker. Ty när jag ligger där och vrider mig är det ofta första gången på hela dagen som jag har tid att reflektera över hur stressad jag känner mig och hur orolig jag är över allt som kan/kommer gå fel. Så istället för att sova blir det någon timmas vändande och vridande under täcket där hjärnan går igenom varje katastrofscenario som är o/tänkbart.

När detta väl är avklarat (nästan som en ritual). Börjar jag istället gå igenom vad som dagen resulterat i, i form av allmänna lärdomar tillika nationalekonomiska dito (”så det är därför en isokost ska tangera en isokvant, men hur tusan räknade man ut MRTS nu igen?”).  Detta fortgår tills jag kommer till insikten att jag borde sova, om jag inte gör det kommer jag göra sämre ifrån mig imorgon. Jag måste sova nu!

Resultatet av denna tanke blir givetvis en förödande pigghet samt en sisådär sex timmars sömn.

Den andra orsaken till min dåliga sömn är att jag under den andra hälften av veckan sover hos min flickvän. Då är problemet det motsatta. Då vill jag verkligen inte sova. Hon är ju helt enkelt för fin för att jag ska vilja vara så tråkig. Då vill jag vara med Henne. Jag vill prata, klappa och kela. Absolut inte sova.

Därtill tillkommer hennes katt. Besten ifråga tycker inte om mig. Den ogillar att jag nu konkurrerar om vårt gemensamma kärleksobjekts tillgivenhet. Den väser regelbundet åt mig samt avbryter efter förmåga diskussioner etcetera genom att pocka på mattes uppmärksamhet. Jag vinner dock oftast över djuret vilket leder till att det utkräver hämnd under natten. Häromkvällen låg jag och sussade som ett spädbarn. Plötsligt vaknade jag till. Som genom en dimma såg jag hur katten placerade sin ena tass, tungt på mitt skrev (”aj”) för att sedan, långsamt trampa upprepade gånger på mina könsdelar (”aj, aj, aj, aj, aj, aj”). Jag vet att däggdjur gör så där för att ”trampa ner gräset” innan de ska vila men i det här fallet var det överlagt. Jag svär att jag såg kattkräket le mot mig medan den förvandlade min pung till jordnötssmör.

Den tredje orsaken till att jag sover dåligt är att det går så dåligt för mig när jag faktiskt sover. Flickvännen informerade mig (glatt) om att jag snarkar högljutt när jag sover. Detta har föranlett ett antal små men vassa fingrar i min sida för att jag ska sluta upp med det. Detta tolkar jag ofta som att hon vill ha en kram (jag tänker inte så effektivt när jag sover), vilket föranleder protester och mindre sömn.

Mitt ex informerade mig därtill (glatt) om att jag till på köpet pratar i sömnen. För det mesta ren gallimatias (”vi måste borra mangon”) men ibland mycket klara och tydliga meningar (”ja precis, och så en kulspruta också”) som gärna ledde till skrattsalvor från hennes håll.

Slutligen brukar jag även bli kissnödig mitt i natten. Dock brukar jag inte gå på toa med en gång utan ligga halvvaken och hoppas på att det ska vara ett falsklarm. När jag tillslut masar mig iväg mot toan är jag i regel både halvsovande och jättekissnödig. Sålunda har jag bråttom och samtidigt inte den mentala kapaciteten att utföra några handlingar (överhuvudtaget) kvickt. Denna trevliga kombination har så här långt lett till att jag öppnat och gått in i garderober i tron att dessa varit hemlighus.

Så jag är inte speciellt bra på att sova.

Ja, sitt inte och vänta på en poäng, käre läsare. Jag är på tok för satans trött för att komma med en sådan.

7 kommentarer leave one →
  1. kajsatankar permalink
    22 november, 2011 00:40

    Jag skrattade mig igenkännande igenom hela inlägget 🙂 Funderar nu på att inom kort kontra med ett försvar/motangrepp…

    Vilda hälsar att det bara är ont förtal.

  2. 1 december, 2011 17:45

    Detta påminner mig om något som stod i årsboken år 2005. The Fnatt Approves. Men med ett förbehåll: den låga sanningshalten i påståendet att du har pratat om mangor i sömnen. Det kusligaste med ”precis, och så en kulspruta också” var just att du såvitt jag kan minnas aldrig tidigare pratat i sömnen förut.

    • 1 december, 2011 18:01

      Jasså? Jag minns det som att du hånade mig för det ganska ofta… 😛

      • 6 december, 2011 23:55

        Antingen är en av oss senil, eller en lögnare, eller både och. Jag tror att det är du.

      • 7 december, 2011 10:40

        DU är senil!

  3. kajsas MAMMA permalink
    15 december, 2011 13:07

    för att kunna sova bättre kan man t ex sluta att GÅ och läsa och tänka tankar istället eller att inte ringa när man gör annat. använd tiden vid promenader eller annan tid att bara tänka och sluta läsa, telefonera och lyssna på annat ljud och bara tänk på alla de småsaker som annars snurrar i huvudet när du ska somna så kommer det att ha snurrat färdigt med alla dina tankar under dagen så är det klart vid sömndags.

Kommentera

