Skip to content

Är det bara jag som…

6 november, 2012
tags:

Nu är det val i USA. Är det bara jag som hoppas att det blir Obama igen? Romney framstår som den där typen av politiker som har fasta principer ända tills han byter dem mot andra.

Är det bara jag som tycker det? Förmodligen inte…

Samtidigt och oavsett vem som vinner ska det bli lite skönt att det är över. Jag kommer inte sitta på Real Clear Politics hela dagarna och ej heller frekventera Nate Silvers blogg stup i kvarten. Det ska bli skönt att kunna ägna engagemang på något annat.

Är det bara jag som tycker det? Förmodligen inte…

Det där engagemanget kommer dock knappast riktas mot svensk politik. Löfven vs Reinfeldt har liksom inte samma strålglans som Obama vs Romney. Snarare låter det som Grått vs Cement. Inte så kittlande alltså. Det verkar som om luften helt gått ur svensk politik. På 1990-talet hade vi en del riktiga karaktärer i partitopparna. Persson, Bildt, Svensson, Olofsson, Leijonborg, Schyman, Schlaug – dessa var namn man kunde och politiker som det gick att hetsa upp sig över. Idag framstår det mer som vi byter teknokrater mot byråkrater.

Är det bara jag som känner så? Förmodligen inte…

Men angående svensk politik finns det åtminstone SD att förfasa sig över, MP att skratta åt, V att förtvivlas över och Kd att glömma bort. SD och Mp har faktiskt en rätt intressant gemensam nämnare. Denna är att de bestämt hävdar att de i-n-t-e är enfrågepartier. Läs partiprogramen bara! Och nog stämmer väl det, de har inte längre blott en fråga men oavsett vad de konfronteras med i samhället kommer de med ett svar. Frågar du en miljöpartist om vad de anser om försvaret svarar de att Miljön är det stora hotet och frågar du en sverigedemokrat vad de kan tänkas tycka om finanspolitik svarar de att den skulle vara mindre krånglig utan alla dessa invandrare. Båda partierna har gått från att vara enfrågepartier till att bli ensvarspartier.

Är det bara jag som noterat detta? Förmodligen inte…

En annan sak de har gemensamt är att de båda är dokumenterat dåliga på historia. Om detta beror på ointresse eller enfald vete fåglarna.

Är det bara jag som tänkt detta? Förmodligen inte…

Svensk politik är dessutom så bristfällig vad beträffar analysverktyg. Förr i tiden var klassfrågor något man pratade om men detta har blivit svårare då högutbildade (överklassen förr) tjänar dåligt (underklassen förr) medan semiutbildade (underklassen förr) tjänar bra (överklassen förr). Ett tag såg det ut som att kön skulle ersätta klass. Detta hade vind i seglen ända tills feminismen degenererade till att bli queerfeminism (som kanske är intressant men knappast relevant). Detta när det fortfarande finns riktiga orättvisor mellan könen i vårt samhälle i still med löneskillnaderna som förblir en av de mest groteska orättvisorna i Sverige.

Är det bara jag som tycker detta? Förmodligen inte…

Och se på tv det går ju inte. Jag har helt tappat rutinen på den punkten. Det är inte för att det aldrig går någonting bra. Tvärtom går det ofta någon bra HBO-serie eller en intressant svt-dokumentär. Men så fort jag hittat något intressant att se på glömmer jag alltid att följa det. Det där är nog dvd-boxarna och de nedladdade tv-seriernas fel. Om man har tillgång till något där man bara kan se ”ett avsnitt till” tappar man ganska raskt förmågan att faktiskt vänta en vecka, passa en tid och sedan stå ut med eventuella reklamavbrott.

Är det bara jag som har det så? Förmodligen inte…

Läsa går ju förståss. Men det är någonting jag varit på tok för lat med under hösten. Detta beror naturligt nog delvis på studierna. Läser man didaktiska avhandlingar hela dagarna blir man lite trött på text som fenomen lagom till kvällen. Men sedan finns den andra orsaken. Denna djävulens kombination av å ena sidan en iphone (tack flickvän/föräldrar), å andra sidan tvtropes.com (tack lucidor). Det är inte klokt hur länge man kan sitta och klicka, och klicka, och klicka utan att få något uträttat. Sedan vaknar man till rödögd och förvirrad och inser att ytterligare en natt gått över styr.

Är det bara jag som drabbats av detta? Förmodligen inte…

Men det kanske är därför det inte längre finns riktiga intellektuella. De som idag har kapaciteten eller ambitionen att bli det leker bort sina liv med elektronik istället för att läsa. Det kanske var därför det fanns så många intellektuella och stora tänkare under mitten av 1900-talet. Kombinationen av läs och skrivkunniga befolkningar samt en brist på apple-produkter kanske gynnade de tänkande titanerna. Tänk om Sartre, Camus, Köstler, Levi eller Arendt hade varit bestyckade med en varsin iphone4s? Detta hade varit en katastrof för litteraturhistorien! De hade twittrat fram sina verk men saknat followers!

Är det bara jag som tror detta? Förmodligen inte…

Så om allt ovan inte går att engagera sig i, vad ska man då ta sig till? Ägna sig mer åt katten? Omöjligt. Djuret verkar acceptera min existens som ett nödvändigt ont för att hålla matte glad men tycks även konspirera för att ta mitt liv. Det är lite väl ofta jag snubblar över henne, kvävs av henne i sömnen eller blir misshandlad via hennes godtyckliga vredesutbrott för att detta blott ska vara en slump.

Är det bara jag som lider av detta? Förmodligen inte…

Vännerna då? Det hade varit trevligt, men de djävlarna är ju numera utspridda över halva Sverige. Detta har förvisso den positiva bieffekten att mina levervärden nog är bättre men leder för den delen till att min sociala fobi kommer öka. Detta kanske är det som kallas vuxenheten?

Är det bara jag som tror det? Förmodligen inte…

Men något man alltid kan göra, det är att klappa på flickvännen. När höstmörkret och höstpaniken och höstdepressionen och hösttvivlet och höstnojjan och höstångesten smyger sig på finns hon alltid där. En liten men oböjlig pelare i en stormig värld. Det är jag oändligt glad och tacksam för.

Är det bara jag som känner så? Knappast.

11 kommentarer leave one →
  1. lucidor permalink
    15 november, 2012 08:32

    Säg, av för oss alla oklar anledning kom jag att tänka på att det nog finns vissa liknelser mellan SD och bondeståndets ledamöter i ståndsriksdagen. Brännvinsfrustande slagskämpar bägge… 🙂

    • 15 november, 2012 11:41

      😀 Hehe, det hade jag inte tänkt på men det är ju väldigt sant.

      Eller som Jesse Custer (Preacher) sa till en mobb med Ku Klux Klan anhängare:

      JC: ”How come the greatest champions of the white race are always the worst examples of it?! And you!”

      Räddhågsen KKK: “Y-y-yes sir?”

      JC: ”Where the FUCK is your chin?!”

      • lucidor permalink
        15 november, 2012 20:06

        Jag gillade annars din definition av SD inte som ett enfrågeparti, utan som ett ensvarsparti…

      • 16 november, 2012 14:51

        DERP!

        Tackar! Men det kanske är så att fler partier går åt det hållet? I dagens mediaklimat gäller det ju att snabbt få ut en liten punchline till budskap som allmogen kan komma ihåg när de/vi står i valbåsen. Då är det ju praktiskt om de som röstar kan tänka på Svaret på alla samhällsfrågor.

        Min förhoppning är ju att folk under nästa val ska tänka på tre fulla apor med järnrör när de röstar…

      • lucidor permalink
        16 november, 2012 15:26

        Sverigedemokrati, det är tre fulla apor med järnrör (här tänkte jag på nån som definierade (s) som nåt i förra seklets barndom, men glömmer hur citatet gick)

      • 21 november, 2012 08:19

        😀

        Vad jag oroar mig för är att deras väljare ska tänka något i stil med ”äntligen en politiker som är som jag!”, strunta i att en blivande justitieminister med ett järnrör sökte jaga ner en annan människa och rösta SD i alla fall…

      • lucidor permalink
        29 november, 2012 23:30

        Precis. Om de införde nolltolerans mot fulla människor och rasistiska fyllevrål så hade deras kärnväljare, berusade hulliganer, svikit dem.

      • lucidor permalink
        29 november, 2012 23:30

        Precis. Om de införde nolltolerans mot fulla människor och rasistiska fyllevrål så hade deras kärnväljare, berusade hulliganer, svikit dem.

      • 30 november, 2012 07:57

        😀 Politik är en ballansgång. Eftersom de inte gärna kan fortsätta att ha fulla apor i vår lagstiftande församling (ser dåligt ut i media) men samtidigt vill behålla sina kärntrupper måste de nog göra någon form av kompromiss. Bengt fritjiofsson som modell kanske?

  2. bucharga permalink
    19 november, 2012 11:33

    Håller helt med dig vad gäller de elektroniska grejernas förmodade påverkan på de i vårt samhälle som kan bli intellektuella. Tyvärr så verkar det i dagens samhälle nästan vara något fint att endast läsa saker som dyker upp på ens Iphone eller Ipad. Dessutom har tillgängligheten på information gjort att man istället för att sålla bort det värsta struntpratet valt att läsa det som kommer högst upp på Google när man söker efter något. Det fanns en gång i tiden tänkare som skrev ner sina idéer på papper för att vi i eftervärlden sedan skulle kunna ta del av deras tankar utan att läsa utdrag på nätet som någon annan har sammanfattat ihop. Det är för många så kallade ”intellektuella” idag som inte läser grunderna tror jag. För att kunna bli en intellektuell så måste man enligt min åsikt läsa de stora litterära verken och förstå dem. Ingen kan förstå Nietzsche eller Platon om de endast läser tjugo sidor som någon annan har valt ut åt dem. Kanske är det så att Apple har gjort folk latare helt enkelt? Det är mycket lättare att sitta med sin Iphone istället för att sitta och läsa Leviathan. Hur ska det gå för oss egentligen?

    • 21 november, 2012 08:22

      Kombinationen iphone och Wikipedia får säkert många att känna sig som fullkomliga lärdomsgiganter.

      Jag ska kanske inte snacka, jag skriver nu detta på en smartphone.

Kommentera

