Skip to content

Julrim

26 december, 2012
tags:

(Flickvän införde traditionen med julrim i min familj. Detta rim bifogades sålunda från undertecknad till hennes omfattande hög julklappar. Gåvorna var: Ett rött nagellack, ett par vantar, en bok av Fredrik Backman samt en middag på en restaurang).

Till toka

Att ge presenter till dig är en uppgift som är svår, Det är inte utan att man sliter sitt hår

Du har ju nästan allt men tar knappast det här med julen kallt

Ty detta var mitt problem, krocken mellan att jag är ganska sniken men samtidigt inte vill göra dig besviken

Så vad ska man ge till någon som av allt har tre?

Erik föreslog att jag av lättja skulle fria men det kostar ju långt mer än en tia

Så på detta förslag sa jag ”tjenare” och förklarade att vi nog tar det där med äktenskap senare

Så jag tänkte länge men inte väl. Vad vill hon ha, kanske en säl?

Sälar är dock dyra i drift – därtill finns de ej att tillgå i detta kyrkostift

Våra fäder är lättare ty de vill ha böcker om krig, detta avböjer du då du har valt en fredens stig

Våra mödrar är svåra, ty de vill ha böcker men av dessa har de redan nåra

Barnen; de är däremot lätt som en plätt, de vill ha leksaker baserade på någon film de inte sett.

Din mormor löste sig till slut då hon bara ville ha lite rödtjut

Så vad ska man ge till någon som snart fyller år? Detta är ett trassligt och problematiskt snår!

Ty jag vet ju att dina klappar ibland blivit färre eftersom de som kommer på födelsedagen knappast kan ses som smärre.

Så ska det inte vara, de som gör så kan flyga och fara

Så min toka ska få mycket men av vad? Kanske några askar choklad?

Nej, då kommer hon nojja över att hon ska bli fet – detta trots att oron är absurd som vi alla vet.

Så godis och gott är uteslutet, likaså är sälar och böcker om det blod folk utgjutet.

Men sen kom jag och tänka på färgen på ditt hår, den är fin och likaså är en av presenterna du får.

Det skulle dock inte på långa vägar räcka, att ge blott detta till någon vars klappar är så käcka.

Så då tänkte jag dina händer, med vilka du ofta ljus tänder

De är små och ser ibland ut att vara kalla, men med denna andra klapp kan du oftare gå ut och knalla.

Den tredje klappen är obligatorisk i familjen xxxdin, denna familj som du blivit del av du som är så fin

Det är en bok du får av din tok, men den är också skriven av en glad gamäng, något du kan roa dig åt när du krupit i säng.

Den fjärde klappen kan få mig att framstå som lat, men mitt resonemang är att du är så förtjust i mat.

Så nu hoppas jag att du tycker detta rim var någorlunda kul, och önskar slutligen min älskling god jul.

One Comment leave one →
  1. 30 december, 2012 10:43

    GÖLLIG!!!

Kommentera

