Skip to content

Om mitt framtida skräckvälde

3 januari, 2013

En dag kommer jag få ändan ur vagnen och göra det jag länge hotat med: utropa diktatur.

Denna kommer snabbt bli totalitär på ett sätt som det inte finns några historiska motsvarigheter till. Undertecknad kommer figurera i alla offentliga byggnader (dvs. alla byggnader) i profil eller på någon form av hjältemålning där jag, Leder Folket Mot Framtiden, Eldar Upp Massorna, Stormar Riksdagen eller Äter Semlor.

En av orsakerna till styrets många kommande övertramp mot allt vad barmhärtighet, tolerans och nåd heter är att det där med ”skriven författning” och ”lagstiftande församling” är på tok för krångligt och ambitiöst. I stället ska jag och mina ministrar styra via dekret, det vi säger ska bli lag i samma andetag vi säger det.

Det är dock inte mig ni ska oro er för. Jag kommer sannolikt bli en både upplyst och orkeslöst despot. De som borde sätta fasa i er är snarare ovannämnda ministrar. Ty i ett utslag av både nepotism och fantasilöshet kommer jag ge mina vänner poster efter tycke och smak.

Jag har intervjuat de flesta ministrarna om vad de har för framtidsvisioner och tänkte därför att de är för väl att delge er, den skräckslagna pöbeln, information om deras framtida projekt.

Miljöministern: Då denne länge varit aktiv inom miljöpartiet kommer han förbjuda användandet av bensin inom alla sektorer förutom den militära (resten av Skandinavien och Kuba ska trots allt infogas i Sverige så det är nog tur). Ålätning och torskfiske ska förbjudas och källsortering vara obligatoriskt. Straffpåföljderna har han sagt ska vara av karaktären ”det jag inte vet mår jag inte dåligt av”.

Dödsorsak: Lynchad av en uppretad mobb som fått vänta på den soldrivna kollektivtrafiken precis för länge.

Propagandaministern (han gick apeshit när han tillfrågades): Ministern kommer omgående byta sin, av staten tilldelade, kostym mot en ampert dekorerad särk samt en mitra. Hans yrkesutövning gör mig skeptisk då det mesta verkar handla om att prisa honom snarare än mig. Alla torg i riket ska prydas med statyer av ministern och kommer att skrika ut valda delar av hans poesi. Ministern har även krävt ett omfattande harem med tusentals töser, en vagn dragen av småpojkar samt ett palats konstruerat av världens (ja, världens) guldresurser.

Dödsorsak: Kvävd till döds när han inte orkar ”tugga” i sig chokladtårta längre utan istället försöker svälja en hel.

Marskalken: Denne min vän ville ö.h.t. inte ha en ministerpost. Det enda han krävde var en fin uniform, en marskalksstav och ett allt mer omfattande midjemått. Hans post ska låta tjusig men sakna allt vad ansvar, befogenhet och makt heter. Istället vill Markalken figurera på diverse röda mattor tillsammans med ”Infrastrukturministern”. På dessa ska han emotta blommor från diverse småflickor med flätor i håret och från och till, när någon assistent klantar sig, ”framför kamerorna slå ihjäl assistenten med marskalkstaven”.

Dödsorsak: Omkommen i en synnerligen taffligt planerad statskupp (han och två suparkompisar ska tydligen, ”bakfulla och med dragna revolvrar” söka storma min residens och nedgöras av säkerhetsstyrkorna).

”Infrastrukturministern”: [Hemligstämplat]

Dödsorsak: [Hemligstämplat].

Ministern för Intern Säkerhet: Har krävt 5% av statsbudgeten för sina uppgifter samt paxat Norrland för sitt omfattande nätverk med Gulagarkipelager (i dessa ska de internerade försmäkta och tvingas gräva diken). Under ministern kommer finnas ett otal paramilitära styrkor som har hemligstämplade, motsägelsefulla och delvis överlappande ansvar och befogenheter samt en gemensam budget. Dessa kommer, kivandes, övervaka folket och skugga de väpnade styrkorna på fiendeterritorium.

Dödsorsak: dräpt i en ytterst välplanerad statskupp, p.g.a. slump snarare än något annat.

Kulturministern: Alla kulturella yttringar ska enligt denna min vän bli statliga men med en hög grad av frihet i ytteringarna i sig. Allt ska få statligt bidrag och det enda som ska förbjudas ska vara Per Gessle och dennes fans, dessa ska skickas över till inrikesministeriet. Ingen konst ska kunna ses som olaglig och sålunda kommer varken lag, moral eller nåd gälla för Konsten.

Dödsorsak: Troligen i ett konstprojekt.

Ministern för Externt Anfall: Har redan krävt 10% av statsbudgeten för sina projekt. Han har tydligen räknat på det här så han vet nog. Oavsett ska Sverige och tillhörande erövringar välsignas med värnplikt igen samt ha en ”hård kärna av genmodifierade supersoldater”. Krig ska förklaras så fort ursäkt ges och svenska hangarfartyg (plural) ska patrullera Östersjön. Slutligen ska P-1000 Ratte drivna av kärnkraftsturbiner vara det huvudsakliga stridsfordonet.

Dödsorsak: Kommer i egentlig mening inte att dö. Efter att ha stupat i Nationens Tjänst kommer hans hjärna infogas i en 1km hög stålkoloss med vilken han kommer leda anfallet mot Mars långt efter min egen död.

Folkhälsoministern: Makten bakom tronen samt även den mest totalitära biten av mitt skräckvälde. Ska förbjuda all alkohol över 12,5% samt återinföra en långt strängare motbok än vi någonsin kan drömma om (”sissådär en vinare i månaden kan väl räcka”). Tobaksvaror kommer förbjudas och lagstiftningen kring narkotika skärpas. Alla överträdelser mot ovannämnda kommer leda till att delinkventen ifråga slussas över till Minstern för Intern Säkerhet och dennes inte allt för milda omvårdnad.

Dödsorsak: I egenskap av den mest fruktade kuggen i mitt våldsmaskineri samt den som i praktiken kontrollerar undertecknad och en majoritet av ministrarna kommer hon dö i sin säng av hög ålder.

Kostministern: Sysslar med mat. Förmodligen kommer hennes ministerie präglas av att det är trevligt men lite ineffektivt. Hennes ansvar är oklart men kretsar främst kring att införskaffa information om och inmundiga världens kök. Från och till kommer hela ministeriet, med Ministern i spetsen, åka på ”studieresor” till soliga och fjärran länder.

Dödsorsak: Försvunnen på en ovannämnd resa, sannolikt bosatt med något lagom civiliserat urfolk.

Utrikesministern: Den av mina vänner bäst beskaffad att hantera denna krävande tjänst. Vad jag förstått kommer EU upplösas för att ersättas med undertecknads rike samt Tyskland och Frankrike, vilka vi givetvis kommer vara allierade med. Europa ska delas upp i ”intressesfärer” och därefter annekteras efter tycke och smak. Somliga länder kommer det gå dåligt för (Spanien efter den fransk/svenska invasionen), andra kommer upphöra (England som av den frankofila ministern fått domen: ”spräng den där jävla ön”). Planerna för USA är oklara, eventuellt får det delas upp i flera lydländer (ett bestående av demokrater och ett av republikan, det sistnämnda ska få namnet ”dumbfuckistan”).

Dödsorsak: Hjärnblödning åsamkad av människors okunnighet.

Undertecknad: När allt är igång, alla ministrarna är på plats, kommer jag låsa in mig på mitt kontor – nöjd i vetskapen att riket kommer att kollapsa i interna fejder och ekonomisk katastrof den dag jag dör. På kontoret kommer jag skriva på allt som sätts framför näsan på mig, spela tv-spel, snacka med mina kompisar, hänga med min flickvän och läsa böcker. Allt kommer vara lugnt och stilla, ingen kommer skicka fönsterkuvert till mig och jag kommer vara tillfreds.

Detta är syftet med regimen.

26 kommentarer leave one →
  1. Marsalken permalink
    4 januari, 2013 03:21

    Tillägg, det behövs ett marsalk garde samt tillåtelse för marsalken att skita i vissa regler kring alkohol och nikotin.

  2. Isungen permalink
    5 januari, 2013 13:30

    UTMÄRKT! När kan vi börja?

    Eller, hoppas någon kan stoppa oss!

  3. Isungen permalink
    5 januari, 2013 13:35

    Håller med Marsalken. Borde inte ministrarna , samt eventuellt deras närmaste tio valda vänner, kunna åtnjuta åtalsfrihet (möjligen med undantag av mord och Gessleidkande)?

    • 5 januari, 2013 14:24

      Folkhälsoministern morrar.

      Jag gillar det här, redan har fejderna bland ledargarnityret börjat!

  4. 5 januari, 2013 14:40

    Man måste väl kunna få smutta lite på en Chateux de Chateux i solnedgången medan den importerade kocken tillreder ens chicken tikka?

    • Folkhälsoministern permalink
      5 januari, 2013 15:10

      1. Citat: ”sissådär en vinare i månaden kan väl räcka” – så, ja, då kan man smutta på sin Chateux de Chateux om man vill.
      2. Men, snälla, finns det inte saker in den här texten som är mer upprörande än drogförbudet och motboken?!

      3. Det här är ju en lek, en saga, (nej, jag skulle inte säga utopi – hua!) där OI:s närmaste har fått skoja och önska fritt. Kan inte då jag, Folkhälsoministern, få skoja om den sak som jag faktiskt, på riktigt, önskar mig, men (lets face it) aldrig någonsin kommer att få uppleva? (…och heller inte tvingar någon av mina närmaste att leva upp till i verkligheten.) Kan jag inte få ha den drömmen i den här märkliga leken utan att bli emotsagd? Bara denna gång, snälla!

      • 5 januari, 2013 15:12

        Vad tråkig stämmning det blev…

      • Folkhälsoministern permalink
        5 januari, 2013 15:16

        Ja, okej, jag kanske gick lite i affekt. En smula… Men, jag står fast vid att det är märkligt att koncentrationslägren inte engagerar fler läsare än motboken!

  5. 5 januari, 2013 15:21

    Kära Folkhälsoministern, ta inte detta på allvar. Själv försökte jag mest komma in i rollen som livsnjutande matresenär (inte så svårt iofs). Men ja, du har rätt i att det finns andra saker i detta inlägg som är klart mycket mer upprörande.

    • Folkhälsoministern permalink
      5 januari, 2013 15:28

      Ursäkten godtas! Som sagt, jag gick i affekt och spann iväg…

  6. 5 januari, 2013 17:12

    Nu är väl ändå Folkhälsoministern ute och cyklar. Det finns inga dokumenterade uppgifter eller information om koncentrationsläger.

    Vi är en upplyst och praktfull stat
    Befriad från avund och hat
    Uti Överståthållarens strålande knopp
    En magnifik konstitution tog kropp
    Upp anslöt sig både riddare och sven
    Och de som ej följde stod alen
    Var ungmö och tös vandrar i Kardinalens hand
    För att räddas mot förräderiets rand
    Vid Hans gyllene varelse och vackra flin
    Döps var mans huvud i krut
    Och var ungmös kropp i vin

  7. bucharga permalink
    5 januari, 2013 17:17

    Som inrikesminister tycker jag att det är lite väl mycket tal om koncentrationsläger här. Vi är en rättsstat där alla är jämlika inför lagen och där alla har rätt till en rättvis rättegång. Enda undantaget är överståthållaren Okänd Idiot som är den främsta bland likar, en ättling av snöstorm och frost. Så nu tycker jag att vi upphör med det här talet om koncentrationsläger. Tal om sådant kommer att ses som defaitistiskt´och samhällsomstörtande.

    • 5 januari, 2013 17:33

      Kamrater. Vi måste sluta att träta med folkhälsoministern, vi måste vara enade mot den fientliga omvärlden. Därill kan inte ens jag skydda er mot hennes vrede.

  8. Ulrika permalink
    6 januari, 2013 18:42

    UTRIKESMINISTERN är MINST SAGT förgrymmad över att dennes prestigefyllda och YTTERST viktiga ämbete ej omnämns ovan. Vederbörande kräver omedelbar justering.

    • 6 januari, 2013 20:15

      Hur kunde jag!? Det är nu åtgärdat! Hoppas fröken utrikesminister är nöjd.

  9. Grå Riddare/Ministern för externt anfall permalink
    7 januari, 2013 14:26

    Jaa! For the Unknown Idiot, and the imperium of man. Glöm inte att Gotland göres till ett ”fortress island”. Där kommer det svenska urberget gjutas samman med murar av adamantium, och sedan bestyckas med kryssningsrobotar och enorma 2000 mm pjäser förinriktade mot följande platser: Kaliningrad enklaven, Sankt Petersburg, Novgorod, Pskov, Archangelsk och Moskva. På kommandot ”med Guds hjälp” kommer återtagandet av de östliga delarna av riket att påbörjas.

  10. Marskalken permalink
    2 februari, 2013 11:33

    Rör inte den där jävla ön.

Kommentera

