Skip to content

Om Peter: en saga och tre teorier – med flickvän som medbloggare

24 mars, 2013

Jag och flickvännen skulle ut och äta middag samt se på bio. Eftersom vi mot vår vana skulle äta på en restaurang beslöt vi oss även för att klä upp oss en aning.

Flickvännen klädde om i godan ro och gjorde sig fin med framgång. När vi stod i hallen och var på väg ut fick hon följande sms (på internationella kvinnodagen och allt):

Peter2

Tro nu inte att det slutade med detta utan främlingens sms fortsatte att komma, denna gång med glad information att han nu också börjat snoka runt på flickvännens Facebooksida.

Kort och koncist har alltså en individ vid namn Peter sett min flickväns rumpa antingen när hon gick in eller när hon bytte om och sedan kollat upp hennes namn, adress, telefonnummer och personuppgifter samt sökt samband. Vid invändningar att hans beteende är obehagligt fortsätter han likväl att söka kontakt via telefon och facebook.

Nå, det finns flera sätt att se på det här. Flera teorier om man så vill. Min första teori är att Peters frontallob behöver stifta bekantskap med min nyslipade machete. Tråkigt nog och som tur är vet jag inte vem han är eller var han bor. Därtill tror jag inte våld är den bästa av lösningar – för det skulle vara att förära Peter med mer respekt än han är värd.

Peter är inte värd att misshandla eller knappt ens bli arg på.

Peter är en råtta och sinnebilden för allt som kan bli fel med den moderne mannen.

Dock har jag och flickvännen en varsin teori om vem denne Peter är.

Min teori är att Peter är 21 och ganska nyligen flyttade hemifrån. Han har aldrig varit särskilt vältränad och eftersom han inte har tillgång till mamma längre så har hans trivselmage övergått till fetma. Detta då hans lösning på hunger stavas pizza och McDonalds (möjligtvis Burger King när han vill festa till en aning).

Peter pluggar givetvis, det är därför han är här i Linköping. Han har dock ambitioner snarare än talang så efter att ha kuggat franska 1 (det är klurigt med grammatik) hoppade han på kulturgeografi 1. Det går dåligt med den också, wikipedia godtas ju inte som källa.

Just detta att han inte stannat kvar på någon linje och inte läser något program gör att han inte hunnit få några vänner på universitet. Detta var något av en missräkning för Peter eftersom det var en delanledning till att han började plugga. Han var nämligen den där utstötta killen på gymnasiet som både saknade intelligens för att få goda betyg och karisma för att bli populär. Han var den där finnige killen längst bak i klassen som hade flottigt hår och luktade konstigt samt hade en distinkt skolmassaker-look.

Därav har han aldrig haft speciellt många vänner och absolut inga tjejkompisar – annars hade han aldrig tyckt att det var en ”skön idé” att kolla upp min flickvän på nätet.

Men just detta, hans ensamhet, gjorde att han när han såg min flickväns rumpa kände ett hopp om att det skulle ses som charmigt att ta reda på var hon bor.

För det är väl så man gör när man skaffar en flickvän?

Min flickväns teori är annorlunda.

Hon tro att Peter var en mycket populär och omtyckt kille på gymnasiet. Han lyckades flörta till sig tillräckligt bra betyg för att börja läsa till något spektakulärt ambitionslöst (kandidat i företagsekonomi) men har dock missat en viktig sak.

Detta är att han redan nått höjden på sin framgång. Hans peak var när han stod på ett studentflak för två år sedan, drängfull på av farsan utpressad fulvodka, och vrålade ”fy fan vad vi är bra”.

Det var där Peter smakade den främsta seger detta jordeliv kommer att ge honom. Han har dock inte greppat detta utan befinner sig fortfarande på en gymnasieungdoms nivå (därav hans nyinskaffade tribaltatuering). Det är en av orsakerna till att han började jaga min flickvän, för att han i sin enfald trodde att hans små gymnasietrick nog borde fungera även på en välutbildad akademiker. För hans främsta amorösa framgånga fick Peter enligt denna teori via att just jaga tjejer och kommentera deras fysionomi.

Detta har fungerat för honom eftersom en tjej på 17 kanske blir smickrad, en på 27 blir det däremot inte.

Allt detta har dock inte föresvävat Peter, om mänskligheten har otur kommer det ej heller någonsin göra det. Peter är nämligen aktiv på Facebook och Flashback och detta är ingenting som gjort honom gott. Han har nämligen inte lärt sig att koppla integritet till privatpersoner utan blott till Piratebay. På internet har han även lärt sig att det inte finns någon konsekvens av att jaga ner andra människor, ta reda på deras personuppgifter och sedan oombett kontakta dem med underförstått sexuella inviter.

Den här vanföreställningen kommer Peter eventuellt behöva bli av med, detta då nästa försök att söka samband kommer resultera i ett litet samtal till 114 14.

Så det är tre teorier om Peter. Läsaren får själv avgöra vilken (om någon) som stämmer.

Själv kan jag bara konstater att Peter får mig att känna skam över att överhuvudtaget vara man. För oavsett om man kanske borde tycka synd om honom för att han är tafflig i sina närmande eller om man bara ska se honom som en fåne med skenande självbild kvarstår bara en sak, en sak jag gärna skulle säga till Peter en vacker dag:

”Peter, jag föraktar dig”.

10 kommentarer leave one →
  1. lucidor permalink
    24 mars, 2013 16:15

    Äsch, jag tyckte macheten var en fullt normal reaktion (låt vara lite tribalistisk) på det givna problemet… 😉 Man måste inte skämmas för att vara man, tycker jag, men samtidigt förstår jag inte heller det där sättet att ta kontakt.

    Går det inte att sätta ”spamfilter” på såna där appletelefoner så slipper hon se eländet innan ev polisanmälan?

    Måste dela med mig av denna pärla från SvD: http://www.svd.se/kultur/ar-dagens-musik-felstamd_8022944.svd

    • 25 mars, 2013 09:49

      Det är lite illa att machetelösningen är den första spontana idéen som knoppar upp i skallen på en. Och jag ska kalla mig akademiker.

      Att skämmas över att vara man kanske är att ta i – jag har ju inte gjort nått. Men samtidigt gör jag det, jag känner mig obekväm över att kunna förknippas med Peter på något sätt ö.h.t.

      Det går nog att blocka folk. Frågan är bara hur man ska få dem att inte titta in genom ens fönster…

      Ang artikeln. Den var ju helt fantastisk! Som du säkert förstår var min favorit den om konspirationsteoretikerna. Det låter som en väldigt praktisk grupp att vara med, istället för att tro på vissa konspirationsteorier tror man ALLA teorier. Underbart!

      • lucidor permalink
        29 mars, 2013 13:37

        Om man ska läsa nåt underhållande om konspirationer i största allmänhet rekomenderas Umberto Eco: Foucaults pendel. Jag vet inte hur den svenska översättningen är, jag läste den engelska översättningen, som var riktigt bra. Du får en rätt vrickad, surrealistisk bok med mycket humör.

      • 29 mars, 2013 14:39

        Låter skoj, har själv läst lite för lite av eco men konspirationsteorin är ju något som intresserar.

  2. En klösekatta permalink
    25 mars, 2013 08:52

    Jag kan nog instämma i flickvännens teori om att Peter är en förvuxen gymnasist. Dessutom vill jag beklaga det inträffade. Ett tips som vår utbildningsanstalt utdelade vid första terminens upprop är att ta bort sig från Eniro för att undvika att patienter tar kontakt. Det är nog matnyttigt ur fler aspekter. Prova annars ett bananskal på trappavsatsen.

  3. Marskalken permalink
    25 mars, 2013 19:49

    Mitt tåg anländer runt 2100, möt mig vid stationen. Min sambo har löst alibi för mig, du får lösa ditt själv. ITS ON

  4. bucharga permalink
    28 mars, 2013 20:53

    Denna Peter är ohyra som bör befrias från jordelivet! Att kalla honom för en man är att dra ner hela vårt kön i smutsen. Han är ingenting och kommer så att förbli. Ha det fint över Påsk nu och roa er:)

    • 29 mars, 2013 12:02

      Så nu har jag även fångvården (utöver armén) på min sida. Nu saknas bara Jocke Blond så har jag hela våldsmonopolet bakom mig.

      Glad påsk själv!

Kommentera

