Skip to content

Med anledning av föregående inlägg

25 mars, 2013

Helvete.

Det är väl en bra sammanfattning av det hela. Jag är ganska ovan att ha mer än 40 personer/dag som läser mina små narcissistiska betraktelser om livet, varat och historien (främst det sistnämnda).

Dock la min flickvän upp föregående inlägg på Facebook. Detta ledde till att det gamla rekordet (129 läsare) slagits med hästlängder och fortfarande går uppåt. För det visar sig att typ hela hennes klass gick in och läste föregående inlägg, därtill har en annan individ Twittrat det hela. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med all uppmärksamhet (tro mig, den är inte så stor som jag får det att låta – vi ligger fortfarande under 200 läsare, men ändå).

Själva Facebook-diskussionen förlöpte dock väl. Mer eller mindre alla som kommenterade på flickvännens tråd om inlägget uttryckte sina sympatier för hennes situation, vilket gör dem till bra människor. Sedan dök det upp en ganska irriterande genusdebatt i tråden som jag kände kanske missade en och annan skog till förmån för ett och annat träd.

Jag har inte fått så många sympatier, och det ska jag inte ha heller, däremot har två yrkesmilitärer lagt sina svärd vid mina fötter sms-ledes och vill med Gemensamma Krafter dräpa Peter. Jag tror de skojar.

Sedan var det någon Facebook-tyckare som myndigt protesterade över det ”klassförakt” som jag tydligen luftade i föregående inlägg. Min reaktion mot sådant är främst att tänka att den som ö.h.t. använder termen klassförakt sannolikt gör det ganska ofta, lite grann som normala människor använder orden ”och”, ”jag” eller ”ost”. Men eftersom jag lätt, och av förklarliga skäl, bländas av min egen briljans finns säkert risken att jag gjorde mig skyldig till något högerreaktionärt uttalande. Betänk att jag använde ordet ”välutbildad” (inte för att det i dagens Sverige innebär att man kommer ifrån eller hamnar i överklassen, se på undertecknad) vilket säkert är oerhört okänsligt mot alla som inte är det, etc., osv. ad nauseum.

Men för att återgå till det där med antal besökare kan väl konstateras att mitt förra rekord är ett och ett halvt år gammalt. Det skedde när jag skrev D-uppsats i statsvetenskap och inte hade flickvän. Alltså den tid då jag mådde som sämst, skrev ofta, personligt och deppigt (vad säger detta egentligen om mina läsare?).

Omvänt är det långt färre personer som läser när jag skriver om historia eller än värre om samtiden. Framförallt är det få som läser när jag drabbas av megalomani och skriver tre inlägg om östfronten/ kontrafaktisk historia/ det mörka 1900-talet. Ni vet, de där inläggen jag tycker är roligast att skriva.

Så vad ska man dra för slutsatser av allt detta? Att jag borde göra slut med min flickvän och må dåligt igen så att jag kan skriva personligt och se de där förhatliga site-statsen skjuta upp i höjden? Det är nu kanske inte något som jag skulle vilja göra för en bloggs skull.

Ett alternativ skulle givetvis vara att jag äntligen skaffar ett Facebook-konto och ansluter mig till resten av världen och börjar lägga upp bilder på mig själv, min mat och min katt.

Ytterligare ett alternativ är naturligtvis att jag börjar leva ett mer spännande liv så att jag kunde redovisa det snarare än historia.

Helvete.

6 kommentarer leave one →
  1. alvinestiar permalink
    25 mars, 2013 22:55

    Du allvetande skäggprydde, jag känner mig ganska säker på att vi båda vet att du kommer att fortsätta som nu (annars hoppar jag upp och biter dig i knävecken; med att skriva om det du gillar och är bra på, med att skriva i ditt esse. Även om jag är en dålig läsare gillar jag dina historiska utläggningar (medveten om syftningsfelet, orkar inte bry mig), och samtidsraljerandet får mig att både skratta och känna att med tänkande människor i den kanske världen trots allt har en framtid (även om det just nu ser mörkt ut. Ursäkta bitterheten, men en dag i olika forum och alla är idioter -av det dåliga slaget). Och skit i Peter, just för att han är ett kräk (som för många andra) är han som inte värd att öda tid på.

    • 26 mars, 2013 16:03

      Att sitta på nätforum är ett bra sätt att få en att ifrågasätta demokratins förträfflighet. Men tack för de snälla orden och hoppas du känner dig gladare idag.

  2. 26 mars, 2013 13:17

    Jag tror att kombinationen Ostfront och katt/matbilder skulle kunna få ditt besökarantal svälla med åtskilliga hundra.

Kommentera

